Veelgestelde vragen (FAQ’s)
Hier vind je de antwoorden op de meest gestelde vragen. Heb je vragen over het verloop van je aanmeldproces, over kosten en vergoeding, over de regels die gelden voor afmelden of het verloop van je behandeling? Grote kans dat je de antwoorden hier vindt.

Faq categories
Verwijzingen kunnen alleen worden gedaan door medisch specialisten of huisartsen, een straatdokter, regiebehandelaar of een bedrijfsarts. Verwijzingen van een verpleegkundig medisch specialist of basisarts worden afgewezen door de zorgverzekeraar en kunnen wij daarom niet verwerken.
De actuele wachttijden per locatie vind je hier.
Zodra je inschrijving is verwerkt heb je toegang tot onze Welkomstmodule in het cliëntenportaal. Terwijl je deze doorloopt krijg je inzichten en acties die je helpen jouw klachten beter te begrijpen en je inzicht geven in je wensen en behoeften voor je behandeling bij ons. Tijdens het intakegesprek kun je daarnaast het advies krijgen om vast gebruik te maken van een bepaalde e-healthmodule of startgroep.
Na het intakegesprek kijken we of het HDI jou kan helpen bij jouw klachten en hulpvraag, als dit zo is start de behandeling.
Als de aanmelding rond is, bellen we je om een intakegesprek in te plannen. Ook ontvang je digitaal een intakevragenlijst. Deze gebruikt de behandelaar om het intakegesprek voor te bereiden. Wil je weten hoe lang het ongeveer duurt tot je intakegesprek, bekijk dan de actuele wachttijden.
In principe kunnen ook deze cliënten bij ons terecht. Neem voor overleg contact met ons op.
Na overleg met de verwijzer én de behandelend medisch specialist komen wij ook bij mensen in het ziekenhuis.
Er werkt een psychiater bij het HDI die op aanvraag van een verwijzer of HDI-therapeut psychiatrisch onderzoek kan doen, indien nodig medicatie voorschrijft en beschikbaar is voor consultatie. Het HDI biedt nadrukkelijk géén crisisopvang. Schakel bij een acute crisissituatie de (dienstdoende) huisarts in.
Stap 1: Jouw patiënt heeft eerst een verwijzing nodig. Verwijzen kan via Zorgdomein, of met een verwijsbrief.
Stap 2: Wij nodigen jouw patiënt uit voor een intake en ontvangt hierna een intakevragenlijst.
Stap 3: Jouw patiënt heeft een intakegesprek met een van onze therapeuten.
Stap 4: Start van de behandeling.
Ja, het Helen Dowling Instituut biedt kosteloos de mogelijkheid voor psychologische consultatie. Wij hebben een wekelijks spreekuur op dinsdag van 11.30 tot 12.30 uur. Een mail sturen kan ook: consultatie@hdi.nl of vul hier het contactformulier in, dan nemen wij contact op.
Bekijk onze actuele wachttijden.
Staat jouw vraag hier niet bij?
Mail naar info@hdi.nl en jouw vraag wordt zo snel mogelijk beantwoord.