u bent hier: Homepage Algemene voorwaarden voor cliënten Helen Dowling Instituut

Algemene voorwaarden Helen Dowling Instituut

Zodra je bij het Helen Dowling Instituut (HDI) bent aangemeld gelden er algemene voorwaarden. Dat zijn afspraken waar de zorgverlener en jij zich aan moeten houden zolang de zorg duurt. In deze tekst lees je welke voorwaarden specifiek voor het HDI gelden. Er zijn ook voorwaarden die voor de hele GGZ gelden, die kun je lezen via deze link.1

Wij kunnen alleen een behandeling starten, als je akkoord gaat met onze voorwaarden.

1 Het Helen Dowling instituut mag de algemene voorwaarden tussentijds wijzigen. Bijvoorbeeld als er iets wijzigt in de wet of het behandeltraject. Wij hebben hierin een informatieplicht naar jou als cliënt, dus zullen je bij een wijziging informeren.  

Het driehoekige pand van het Helen Dowling Instituut in de bossen van Bilthoven steekt mooi af tegen de helderblauwe hemel.

Inhoud

  1. Het zorgtraject
    Hier vind je onderwerpen zoals wachttijd, intake, behandeling en afsluiting.
  2. Kosten, vergoeding en facturering
    Hier vind je onder andere de voorwaarden voor afzegging en vergoeding.
  3. Privacy en geheimhouding
    Hier lees je meer over dossieropbouw en gegevensdeling.
  4. Algemeen
    Kijk hier voor onze bereikbaarheid en klachtenregeling.

1 Het zorgtraject

1.1 Het doel van de zorg

Het HDI is gespecialiseerd in het bieden van psychologische behandeling voor psychische klachten die samengaan met kanker of een andere levensbedreigende ziekte. Wij behandelen mensen van 18 jaar en ouder.

Lichamelijke en psychische gevolgen van kanker horen bij elkaar en iedere fase in de ziekte brengt andere uitdagingen met zich mee die een beroep doen op jouw veerkracht en die van jouw omgeving. Dat je daarbij uit evenwicht kan raken is begrijpelijk. Samen met je behandelaar en eventuele naasten ga je aan de slag met het vergroten van je veerkracht en kwaliteit van leven.

1.2 Zo ziet je zorgtraject eruit

Aanmelding en wachttijd tot intake

Je bent door jouw (huis)arts verwezen naar het HDI en aangemeld bij ons secretariaat. Na aanmelding kom je op de wachtlijst voor een intakegesprek en krijg je toegang tot het cliëntportaal en de Welkomstmodule.

N.B. De actuele wachttijd per locatie vind je hier hdi.nl/wachttijd

Intake

In het intakegesprek bespreken we jouw klachten, behoeften en wensen en welke behandelmogelijkheden daar het beste op aansluiten. Hierbij is het noodzakelijk dat je de behandelaar eerlijk en volledig informeert over klachten en levensomstandigheden die belangrijk kunnen zijn voor jouw behandeling. Dit noemen we de informatieplicht.

Na het intakegesprek kijken we of het HDI jou kan helpen bij jouw klachten en hulpvraag. Als dat niet zo is, geven we je advies welke zorg beter past. Met jouw toestemming delen wij dit advies met je verwijzer.

Behandeling


Bij de start van je behandeling gaan we in gesprek over jouw diagnose, behandeldoelen en welke behandelvorm(en) daarbij aansluiten. Ook vertellen we wat je wel en niet kunt verwachten van de behandeling. Dit vatten we samen in een behandelovereenkomst, ook wel behandelplan. Als je het eens bent met de inhoud onderteken je de behandelovereenkomst en start de behandeling.

Meestal is dit met de behandelaar van je intakegesprek, soms is een andere behandelaar meer geschikt. Je kunt ook zelf aangeven dat je liever in behandeling wilt bij een andere behandelaar.

Evaluatie en afsluiting


Tijdens de behandeling evalueer je op vaste momenten met je behandelaar, meestal na 4 en 11 maanden, of op een moment dat jullie hebben afgesproken. Voor de evaluatie vul je een vragenlijst in, die je samen met je behandelaar bespreekt. 

We behandelen zo kort als mogelijk en zo lang als nodig. We streven ernaar dat je binnen een jaar weer het vertrouwen hebt om zelfstandig en samen met jouw omgeving de aanpassingen te maken die jouw ziekte vraagt. De behandeling eindigt wanneer jouw behandeldoelen behaald zijn of eerder als jij en jouw therapeut dat afspreken. Het HDI kan de behandeling alleen beëindigen in geval van een bijzondere reden, of als blijkt dat we niet de juiste zorg kunnen geven. We denken dan met je mee welke zorg je wel verder zou kunnen helpen. Je mag zelf op ieder moment besluiten dat je de behandeling af wilt ronden.

1.3 E-health

Bij het HDI maken we gebruik van digitale of online zorg, ook wel e-health genoemd.

Wat merk jij hiervan?


Je krijgt toegang tot jouw cliëntportaal, een beveiligde online omgeving waar je berichten ontvangt en kunt versturen. Ook kunnen gesprekken met je behandelaar via beeldbellen plaatsvinden. Dit kan uitkomst bieden als je niet in staat bent om naar ons toe te komen.

Online modules en behandelingen


Het kan zijn dat jij of je behandelaar het zinvol vindt om e-health in te zetten voor het bereiken van jouw behandeldoelen. Het HDI biedt verschillende online modules en behandelingen. Je behandelaar kan deze voor je klaarzetten in je cliëntportaal. Het materiaal (zoals teksten en geluidsbestanden) van onze e-healthbehandelingen mag niet worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar gemaakt, zonder toestemming van het HDI.

2 Kosten

2.1 Kosten, vergoeding en facturering

Psychologische zorg valt onder het basispakket en wordt meestal volledig vergoed als het HDI een contract heeft met jouw zorgverzekeraar. Kijk voor de actuele status van alle contracten op hdi.nl/vergoeding. Soms stellen verzekeraars aanvullende eisen voor vergoeding. Het is belangrijk dat je altijd zelf aan jouw zorgverzekeraar vraagt of jouw behandeling wordt vergoed, voordat de behandeling begint.

Onze zorg valt onder de basisverzekering

Wij brengen de kosten rechtstreeks bij jouw zorgverzekeraar in rekening. Omdat onze zorg onder het basispakket valt, is het eigen risico ieder jaar dat je in behandeling bent opnieuw van toepassing. Als je je eigen risico nog niet hebt gebruikt, brengt je zorgverzekeraar een bedrag bij jou in rekening voor de intake en behandeling bij het HDI. Neem voor informatie over de hoogte van je eigen risico contact op met je zorgverzekeraar. De intake is onderdeel van jouw behandeling. Ook wanneer je na de intake niet bij het HDI in zorg komt, worden de kosten daarvan in rekening gebracht en wordt er aanspraak gemaakt op je eigen risico.

Hoe worden de tarieven bepaald?


De kosten die in rekening worden gebracht zijn afhankelijk van meerdere factoren, zoals de functie van de behandelaar, het soort consult (diagnostiek of behandeling) en de duur van het consult. Het maximale tarief van onze behandelingen is door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) wettelijk vastgesteld. Je kunt deze tarieven vinden op: zorgprestatiemodel.nza.nl. Het kan zijn dat je de factuur niet door de zorgverzekeraar wil laten vergoeden, maar helemaal zelf wilt betalen. De hier beschreven voorwaarden zijn in dat geval ook van toepassing.

2.2 Gegevensdeling voor facturering

Om jouw behandeling vergoed te krijgen moeten wij voldoen aan de wettelijke regels voor facturering. Zo moeten we bepaalde gegevens vermelden op de factuur die we delen met je zorgverzekeraar. Wil je dit niet, dan kun je een privacyverklaring invullen. Vraag hiernaar bij je behandelaar of bij ons secretariaat. Kijk voor meer informatie op de website van de Nederlandse Zorg Autoriteit (NZA) (nza.nl) of op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens (autoriteitpersoonsgegevens.nl).

2.3 Meerdere behandelaren op de factuur

Soms zijn er tijdens jouw behandeling meerdere behandelaren aanwezig bij een afspraak, omdat dit nodig is voor de kwaliteit van de behandeling. Daarnaast is het HDI een erkende opleidingsinstelling voor de opleidingen tot GZ-psycholoog, psychotherapeut en klinisch psycholoog. Om zich verder te ontwikkelen in hun beroep voeren onze collega’s die een post-doctorale opleiding volgen regelmatig samen met een werkbegeleider of intakes, therapiegesprekken en diagnostische onderzoeken uit. De inzet van alle behandelaren zie je terug op de factuur van jouw zorgverzekeraar.

2.4 Afzeggen afspraak

Het kan voorkomen dat je niet naar een afspraak kunt komen. Kan je afspraak wel online doorgaan? Laat je afspraak dan omzetten bij ons secretariaat. Kan dit niet, zeg dan je afspraak af bij ons secretariaat. Doe dit zo snel mogelijk en níet later dan twee werkdagen vantevoren. Ons secretariaat is op werkdagen bereikbaar tussen 08.30-17.00 uur. Zeg je jouw afspraak later dan twee werkdagen van tevoren af, dan brengen wij €75,- in rekening. Je kunt deze kosten niet declareren bij je zorgverzekeraar.

3 Privacy en geheimhouding

Als je je bij ons aanmeldt, hebben wij jouw (persoons)gegevens nodig. Bij het HDI gaan we zorgvuldig om met jouw gegevens. De psychologen en psychiaters hebben een medisch beroepsgeheim. Dit geldt voor al onze medewerkers, dat heet afgeleid beroepsgeheim.

Uitzonderingen op het beroepsgeheim

We delen jouw gegevens niet met mensen buiten onze instelling, tenzij je daar toestemming voor geeft of als er een uitzondering op het beroepsgeheim geldt. Een zorgverlener mag het medisch beroepsgeheim doorbreken als dit moet vanwege een wettelijk voorschrift of in geval van een ander zwaarwegend belang, zoals het voorkomen van schade aan jou of een ander.

Wie kan jouw dossier inzien?

Om goede zorg te leveren, mogen alle behandelaars die bij jouw behandeling betrokken zijn jouw behandeling bespreken en jouw dossier inzien. Iedere behandelaar is ook onderdeel van een team dat meedenkt over de zorg die jij bij ons krijgt. Door in te stemmen met deze algemene voorwaarden geef je ook toestemming om jouw behandeling met dit team te bespreken.

Mensen die werken in de zorg hebben een beroepscode, dit is een document waarin de normen en waarden van een beroepsgroep staan vastgelegd. Je vindt de beroepscode van onze behandelaren op de website van de verschillende beroepsverenigingen:

Nederlandse Vereniging voor Psychotherapeuten: beroepscode_V5.indd

Privacyreglement: zo gaan we om met je gegevens

In ons privacyreglement (hdi.nl/privacyreglement) lees je meer over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan, wat jouw rechten zijn en hoe we zorgen dat jouw gegevens bij ons in goede handen zijn.

3.1 Dossiervoering

Wij houden gegevens over jouw behandeling bij in een beveiligd elektronisch patiëntendossier (EPD). Je kunt een deel van deze gegevens inzien via jouw cliëntportaal, waarvoor je een uitnodiging hebt ontvangen van ons secretariaat. We houden een patiëntendossier bij om de continuïteit en de kwaliteit van de zorg te waarborgen. Het dossier wordt 20 jaar bewaard.

Kopie vragen of dossier vernietigen

We kunnen jouw dossier met je delen als je dat wilt. Als in het dossier informatie staat die de privacy van derden kan schaden, ontvang je een kopie waaruit deze informatie verwijderd is. Je mag ons vragen om jouw dossier te vernietigen. In uitzonderlijke gevallen mogen wij dit weigeren, bijvoorbeeld als de informatie in jouw dossier niet alleen voor jou belangrijk is, maar ook voor iemand anders.

Als je jouw dossier wil vernietigen of een kopie van jouw dossier wil ontvangen neem dan contact op met ons secretariaat via info@hdi.nl.  

3.2 Communicatie met (huis)arts of andere externe behandelaren

Tijdens jouw behandeling vragen we toestemming van jou om je huisarts en/of verwijzer te informeren over je klachten en de diagnose, de voortgang van de behandeling, eventueel medicatie-advies en advies voor verdere behandeling. Welke informatie we delen bespreken we altijd eerst met jou. Als we tijdens de behandeling willen overleggen met jouw (huis)arts of een andere behandelaar vragen we ook jouw toestemming. We geven geen vertrouwelijke informatie aan anderen zonder jouw toestemming. Er zijn uitzonderingen waarbij de behandelaar wel het beroepsgeheim mag doorbreken, deze vind je onder 3. Privacy en beroepsgeheim.

3.3 Meldcode

Bij het HDI werken we met de verplichte Meldcode huiselijk geweld enkindermishandeling. Bij zorgen over jouw veiligheid of die van mensen in jouw omgeving bespreken we eerst met jou hoe hiermee om te gaan en of er hulp nodig is. We kunnen ook advies vragen aan de deskundigen van Veilig Thuis. Als het nodig is gaan we in gesprek met de mensen in jouw omgeving en met andere hulpverleningsorganisaties om de veiligheid van jullie allemaal te waarborgen. Als onze zorgen na al deze stappen blijven bestaan, doen we een melding bij Veilig Thuis. Veilig Thuis neemt dan contact met je op om te kijken hoe het gaat en wat er nodig is om de veiligheid van jou en de mensen in jouw omgeving te garanderen.

3.4 Identificatieplicht

In Nederland geldt een identificatieplicht. Neem bij je eerste afspraak daarom een geldig Nederlands paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of vreemdelingendocument mee en laat dit zien bij ons secretariaat.

4 Algemeen

4.1 Bereikbaarheid

Onze locaties zijn geopend tussen 08.30 en 17.00 uur. We hebben geen 24-uurs bereikbaarheid of crisisdienst. Neem bij een spoedgeval buiten kantooruren contact op met je huisarts of huisartsenpost. Bel in levensbedreigende situaties 112.

4.2 Wetenschappelijk onderzoek

Bij het HDI doen we wetenschappelijk onderzoek om de psychologische zorg aan mensen met kanker te verbeteren. Tijdens jouw behandeling kun je gevraagd worden om mee te werken aan een onderzoek (bijvoorbeeld voor het invullen van vragenlijsten). Of je dit wel of niet wilt heeft geen invloed op de zorg die je krijgt.

4.3 Niet tevreden

Wij proberen je altijd zo goed mogelijk te helpen. Als je ergens niet tevreden over bent, bespreek dit dan met je behandelaar. En als je dat niet wilt, met de teamleider van de locatie waar jij zorg krijgt. Het secretariaat kan je vertellen wie dit is, stuur een mail naar info@hdi.nl of bel 030 252 4020. Kom je hiermee niet tot een oplossing, kijk dan hier voor de vervolgstappen van onze klachtenregeling: hdi.nl/klachten.

Heb je nog vragen?

Bel of mail het secretariaat, via 030 252 40 20, info@hdi.nl.