Veelgestelde vragen (FAQ’s)
Hier vind je de antwoorden op de meest gestelde vragen. Heb je vragen over het verloop van je aanmeldproces, over kosten en vergoeding, over de regels die gelden voor afmelden of het verloop van je behandeling? Grote kans dat je de antwoorden hier vindt.
Faq categories
Er was meer vraag naar onze zorg dan door de verzekeraar is ingekocht, waardoor wij een aanmeldstop moesten inlassen. Recent hebben wij aanvullend budget ontvangen van VGZ zodat wij dit jaar méér cliënten kunnen helpen dan gedacht. Momenteel worden VGZ-verzekerden die al bij ons aangemeld waren, gebeld en ingepland. Voor nieuwe cliënten (die nog niet eerder aangemeld waren) blijft de aanmeldstop voorlopig gehandhaafd. Wij weten dit najaar wanneer aanmelden mogelijk is. Houd hiervoor onze website in de gaten. Neem bij vragen contact op met je zorgverzekeraar voor advies.
Nee, de kosten van het mogen voeren van een CBF-keurmerk zijn dusdanig hoog, dat we ervoor kiezen dit keurmerk niet aan te vragen.
Als je een verwijzing hebt, wordt onze zorg door vrijwel alle verzekeraars vergoed vanuit de basisverzekering. De kosten tellen mee voor je eigen risico. Bekijk hier met welke verzekeraars we een contract hebben. Staat jouw verzekeraar er niet bij? Neem dan contact op met je verzekeraar of controleer je polisvoorwaarden, mogelijk kun je alsnog in aanmerking komen voor 100% vergoeding.
De actuele wachttijden per locatie vind je hier.
Onze onderzoeken worden uitgevoerd op basis van projectsubsidies, bijvoorbeeld van KWF Kankerbestrijding en Pink Ribbon. Scholing wordt op declaratiebasis bekostigd. Onze patiëntenzorg wordt vergoed via de basisverzekering. De vergoedingen die wij van zorgverzekeraars ontvangen zijn echter niet kostendekkend. Zorgverzekeraars verwachten dat psychologen van een GGZ-instelling zeven mensen per dag zien. Dit aantal is te hoog om de beste zorg op maat te kunnen bieden voor complexe problematiek, waardoor het HDI en vergelijkbare instellingen hebben besloten zes mensen per dag zien. Verder bieden wij zorg aan partners of kinderen van een zieke of overleden echtgenoot. Deze zorg wordt niet vergoed. Aanvullende inkomsten worden gebruikt om deze behandelingen te bekostigen. We verwerven extra inkomsten via donaties, giften, sponsoring, nalatenschappen en evenementen.
Wij bieden elke cliënt zorg op maat. Om te weten wat het beste werkt voor wie doen wij wetenschappelijk onderzoek. Dit kost veel geld. Het leeuwendeel hiervan wordt gesubsidieerd door o.a. KWF, voor het overige deel zijn wij afhankelijk van donaties. Elke euro gaat naar onderzoek en dus naar onze zorg. Voor meer informatie over het Helen Dowling Instituut en de wijze waarop geld besteed wordt, verwijzen we graag naar ons jaarverslag.
Doneer je liever aan een concreet project op het gebied van scholing of onderzoek? Neem dan contact op met onze afdeling fondsenwerving, zij bespreken graag de mogelijkheden met je.
Als je de hoogte van jouw gift wilt aanpassen of jouw maandelijkse of jaarlijkse incasso wilt stopzetten neem dan contact op met onze afdeling fondsenwerving via sponsoring@hdi.nl of 030 252 40 27.
Ja, je kunt het HDI ook vanuit het buitenland steunen.
Je hebt hiervoor de volgende gegevens nodig:
- IBAN: NL05 TRIO 0254 3066 91
- BIC: TRIONL2U
- Tenaamstelling: Stichting Helen Dowling Instituut
Ons RSIN- of fiscaal nummer is: 007188742.
BDe BIC-code van het Helen Dowling Instituut is: TRIONL2U.
NL05 TRIO 0254 3066 91 t.n.v. Stichting Helen Dowling Instituut.
Ja, jouw gift is aftrekbaar. Het Helen Dowling Instituut is een zogenaamde ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling). Dat betekent dat donaties aan het HDI onder bepaalde omstandigheden fiscaal aftrekbaar zijn.
Het incasseren van giften gebeurt rond de 1e van de maand.
Na het intakegesprek heb je toegang tot onze Welkomstmodule in het cliëntenportaal. Hier vind je alle informatie die je helpt voorbereiden op de behandeling, oefeningen die waardevolle inzichten kunnen opleveren en andere informatie en tips waarmee je vast aan de slag kunt. Soms krijg je tijdens de intake daarnaast het advies om vast gebruik te maken van een e-healthmodule of startgroep.
Na het intakegesprek is er een wachttijd tot de individuele behandeling bij een therapeut start. Gedurende deze tijd kun je gebruik maken van onze Welkomstmodule in het cliëntportaal. Daarin staat informatie over onze behandelingen en oefeningen. Wanneer de intaker dat heeft geadviseerd, kun je in deze periode ook gebruik maken van e-healthmodules of onze Startgroep. De startgroep kan online of locatie worden gevolgd, en is gericht op het verstrekken van informatie over de verschillende gevolgen van kanker.
Als de aanmelding rond is, bellen we je om een intakegesprek in te plannen. Ook ontvang je digitaal een intakevragenlijst. Deze gebruikt de behandelaar om het intakegesprek voor te bereiden. Wil je weten hoe lang het ongeveer duurt tot je intakegesprek, bekijk dan de actuele wachttijden.
Wij richten ons op de diagnose en behandeling van psychologische problemen bij kanker. Bijvoorbeeld depressieve klachten, angstklachten, vermoeidheid, aandachts- en concentratie problemen en slaapklachten. Wij zijn er voor mensen met kanker en hun naasten. Volwassenen, jongeren en kinderen. Dit is ongeacht de aard en de ernst van de ziekte, de fase van behandeling of vooruitzichten. Daarnaast zien wij – op kleinere schaal – mensen met COPD, ALS en andere levensbedreigende ziektes.
Staat jouw vraag hier niet bij?
Mail naar info@hdi.nl en jouw vraag wordt zo snel mogelijk beantwoord.