Veelgestelde vragen (FAQ’s)
Hier vind je de antwoorden op de meest gestelde vragen. Heb je vragen over het verloop van je aanmeldproces, over kosten en vergoeding, over de regels die gelden voor afmelden of het verloop van je behandeling? Grote kans dat je de antwoorden hier vindt.
Faq categories
- Wij zijn gespecialiseerd in het behandelen van psychische klachten die samenhangen met ziekte van jouw of jouw naasten. Als jouw klachten los staan van jouw ziekte, wordt zorg elders geadviseerd.
- Indien er sprake is van psychische problemen die buiten onze expertise vallen, dan zoeken we samenwerking met een andere instelling (bijv. persoonlijkheidsproblematiek, verslaving, psychose, bipolaire stoornis).
- Wij behandelen geen rouwproblematiek als dit het hoofdzakelijke probleem is en er geen andere psychische klachten zijn.
Zeg uw afspraak zo snel mogelijk en níet later dan twee werkdagen van tevoren af bij ons secretariaat. Hoe vroeger u afzegt, hoe groter de kans dat wij een andere cliënt kunnen inplannen. Als u uw afspraak niet of later dan twee werkdagen van tevoren afzegt, brengen wij hiervoor kosten in rekening.
Voor afspraken die niet of later dan twee werkdagen van tevoren worden afgezegd, brengen wij €75,- in rekening. Deze kosten zijn niet te declareren bij de zorgverzekeraar. Daarom vragen we je op tijd af te zeggen, zodat wij een andere cliënt kunnen inplannen. Bovendien bespaar je jezelf en ons kosten, want ook wij kunnen een gemist consult niet declareren bij de zorgverzekeraar en moeten wél de behandelaar betalen.
Verwijzingen kunnen alleen worden gedaan door medisch specialisten of huisartsen, een straatdokter, regiebehandelaar of een bedrijfsarts. Verwijzingen van een verpleegkundig medisch specialist of basisarts worden afgewezen door de zorgverzekeraar en kunnen wij daarom niet verwerken.
Als je een verwijzing hebt, wordt onze zorg door vrijwel alle verzekeraars vergoed vanuit de basisverzekering. De kosten tellen mee voor je eigen risico. Bekijk hier met welke verzekeraars we een contract hebben. Staat jouw verzekeraar er niet bij? Neem dan contact op met je verzekeraar of controleer je polisvoorwaarden, mogelijk kun je alsnog in aanmerking komen voor 100% vergoeding.
Na je aanmelding neemt ons secretariaat contact met je op om je aanmelding compleet te maken. Als dit is gelukt krijg je toegang tot je clientportaal en onze Welkomstmodule om je voor te bereiden op de behandeling.
Wanneer je jouw dossier eerder wilt laten vernietigen vragen we je een verklaring te ondertekenen waaruit blijkt dat je het besluit tot vernietiging vrijwillig en bewust van alle consequenties hebt genomen. Een consequentie is bijvoorbeeld dat de behandeling niet verder kan als er geen dossier is. Je dient hiervoor een schriftelijk verzoek (met handtekening) in te dienen bij het hoofd patiëntenzorg. De kosten voor vernietiging bedragen €150. Dit heeft te maken met de kosten die het HDI moet maken om de gegevens uit het digitale patiëntendossier te laten verwijderen.
Gegevens van cliënten worden 20 jaar bewaard. Dit voldoet aan de voorwaarden die worden gesteld in de Wet op de Geneeskundige Behandelovereenkomst (WGBO). Deze gegevens zijn alleen ter inzage voor jezelf en de behandelaar(s) van het Helen Dowling Instituut.
Alle informatie die je ons online, op papier of mondeling toevertrouwt, wordt vertrouwelijk behandeld en opgeslagen in jouw dossier in een beveiligd gegevensbestand. Wij handelen hierbij volgens de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Alleen therapeuten die rechtstreeks betrokken zijn mogen jouw behandeling met elkaar bespreken. Door in te stemmen met de Algemene Voorwaarden in de behandelovereenkomst geef je toestemming om je behandeling ook in het multidisciplinair teamoverleg te bespreken. Deelnemers aan dit gesprek zijn geheimhouding verplicht en verstrekken dan ook nooit vertrouwelijke informatie aan derden zonder je toestemming.
Het Helen Dowling Instituut biedt ook zorg aan mensen met COPD, ALS en andere levensbedreigende ziektes.
Zodra je inschrijving is verwerkt heb je toegang tot onze Welkomstmodule in het cliëntenportaal. Terwijl je deze doorloopt krijg je inzichten en acties die je helpen jouw klachten beter te begrijpen en je inzicht geven in je wensen en behoeften voor je behandeling bij ons. Tijdens het intakegesprek kun je daarnaast het advies krijgen om vast gebruik te maken van een bepaalde e-healthmodule of startgroep.
Na het intakegesprek kijken we of het HDI jou kan helpen bij jouw klachten en hulpvraag, als dit zo is start de behandeling.
In het intakegesprek bekijk je met een therapeut welke behandeling(en) aansluit(en). Dit vormt de basis voor jouw behandelplan.
Als de aanmelding rond is, bellen we je om een intakegesprek in te plannen. Ook ontvang je digitaal een intakevragenlijst. Deze gebruikt de behandelaar om het intakegesprek voor te bereiden. Wil je weten hoe lang het ongeveer duurt tot je intakegesprek, bekijk dan de actuele wachttijden.
Wij hebben een verwijzing nodig van je huisarts, medisch specialist of bedrijfsarts. Of de verpleegkundig specialist je mag verwijzen verschilt per zorgverzekeraar. Informeer hierover bij je zorgverzekeraar. Het HDI ontvangt in dat geval graag naast de verwijsbrief ook een schriftelijke toestemming van de zorgverzekeraar.
In principe kunnen ook deze cliënten bij ons terecht. Neem voor overleg contact met ons op.
Na overleg met de verwijzer én de behandelend medisch specialist komen wij ook bij mensen in het ziekenhuis.
Er werkt een psychiater bij het HDI die op aanvraag van een verwijzer of HDI-therapeut psychiatrisch onderzoek kan doen, indien nodig medicatie voorschrijft en beschikbaar is voor consultatie. Het HDI biedt nadrukkelijk géén crisisopvang. Schakel bij een acute crisissituatie de (dienstdoende) huisarts in.
Stap 1: Jouw patiënt heeft eerst een verwijzing nodig. Verwijzen kan via Zorgdomein, of met een verwijsbrief.
Stap 2: Wij nodigen jouw patiënt uit voor een intake en ontvangt hierna een intakevragenlijst.
Stap 3: Jouw patiënt heeft een intakegesprek met een van onze therapeuten.
Stap 4: Start van de behandeling.
Ja, het Helen Dowling Instituut biedt kosteloos de mogelijkheid voor psychologische consultatie. Wij hebben een wekelijks spreekuur op dinsdag van 11.30 tot 12.30 uur. Een mail sturen kan ook: consultatie@hdi.nl of vul hier het contactformulier in, dan nemen wij contact op.
Bekijk onze actuele wachttijden.
Na afronding van de intakefase stelt de regiebehandelaar de diagnose vast en bespreekt samen met jou het behandelplan en de behandeldoelen. Je wordt op een begrijpelijk wijze op de hoogte gebracht van de diagnose en wat het betekent om deze diagnose te hebben. Je krijgt een heldere omschrijving van de behandelmogelijkheden, het afgesproken doel, het te verwachten effect en de mogelijke neveneffecten van jouw behandeling.
Je kunt bij ons terecht wanneer je tijdens of na jouw ziekteproces of het ziekteproces van jouw naaste vastloopt vanwege psychische klachten. We behandelen volwassenen (vanaf 18 jaar), maar jouw gezin kan wel betrokken worden in de behandeling. Onze zorg valt onder het domein van de Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ). Klachten die we bij het Helen Dowling Instituut behandelen zijn:
- Angstklachten
- Vermoeidheidsklachten
- Stemmingsklachten
- Posttraumatische stressstoornissen.
Staat jouw vraag hier niet bij?
Mail naar info@hdi.nl en jouw vraag wordt zo snel mogelijk beantwoord.