Veelgestelde vragen (FAQ’s)
Hier vind je de antwoorden op de meest gestelde vragen. Heb je vragen over het verloop van je aanmeldproces, over kosten en vergoeding, over de regels die gelden voor afmelden of het verloop van je behandeling? Grote kans dat je de antwoorden hier vindt.
Faq categories
- Wij zijn gespecialiseerd in het behandelen van psychische klachten die samenhangen met ziekte van jouw of jouw naasten. Als jouw klachten los staan van jouw ziekte, wordt zorg elders geadviseerd.
- Indien er sprake is van psychische problemen die buiten onze expertise vallen, dan zoeken we samenwerking met een andere instelling (bijv. persoonlijkheidsproblematiek, verslaving, psychose, bipolaire stoornis).
- Wij behandelen geen rouwproblematiek als dit het hoofdzakelijke probleem is en er geen andere psychische klachten zijn.
Verwijzingen kunnen alleen worden gedaan door medisch specialisten of huisartsen, een straatdokter, regiebehandelaar of een bedrijfsarts. Verwijzingen van een verpleegkundig medisch specialist of basisarts worden afgewezen door de zorgverzekeraar en kunnen wij daarom niet verwerken.
Expertisecentrum Helen Dowling Instituut biedt hoog-specialistische zorg, innoveert vanuit wetenschappelijk onderzoek en doet actief aan kennisdeling, daarmee voldoen wij aan de criteria die stichting TOPGGz stelt en mogen wij met trots dit bijzondere keurmerk dragen!
Wat houdt hoogspecialistische zorg in?
Het grootste deel van onze zorg is hoogspecialistisch. Deze behandeltrajecten zijn complex, duren langer en vragen om hoog-specialistische kennis. Een kleiner deel van onze zorg bestaat uit minder complexe kortdurende trajecten, hiervoor dragen wij het keurmerk BasisGGZ.
Wat betekent dit voor jou?
- Ook als je niet bij ons in zorg bent, kun je bij ons terecht voor een second opinion over je diagnose of behandeling voor psychische klachten bij kanker.
- Het kan zijn dat we je benaderen om mee te doen aan onderzoek.
- Alle TOPGGz-afdelingen hebben een bovenregionale functie. Dit betekent dat iedereen uit Nederland welkom is.
Bekijk onze pagina op de website van stichting TOPGGz.
Lees meer over het keurmerk op de website van stichting TopGGZ.
Nee, de kosten van het mogen voeren van een CBF-keurmerk zijn dusdanig hoog, dat we ervoor kiezen dit keurmerk niet aan te vragen. Wel hebben wij een erkende ANBI-status, deze toegekend door de Belastingdienst aan stichtingen die voldoen aan bepaalde fiscale criteria.
Het btw-nummer van het Helen Dowling Instituut is NL007188742B01.
Ons KvK-nummer is 41130271.
Onze onderzoeken worden uitgevoerd op basis van projectsubsidies, bijvoorbeeld van KWF Kankerbestrijding en Pink Ribbon. Scholing wordt op declaratiebasis bekostigd. Onze patiëntenzorg wordt vergoed via de basisverzekering. De vergoedingen die wij van zorgverzekeraars ontvangen zijn echter niet kostendekkend. Zorgverzekeraars verwachten dat psychologen van een GGZ-instelling zeven mensen per dag zien. Dit aantal is te hoog om de beste zorg op maat te kunnen bieden voor complexe problematiek, waardoor het HDI en vergelijkbare instellingen hebben besloten zes mensen per dag zien. Verder bieden wij zorg aan partners of kinderen van een zieke of overleden echtgenoot. Deze zorg wordt niet vergoed. Aanvullende inkomsten worden gebruikt om deze behandelingen te bekostigen. We verwerven extra inkomsten via donaties, giften, sponsoring, nalatenschappen en evenementen.
Helen Dowling was een getalenteerde Amerikaanse violist met Russische roots die het grootste deel van haar leven in New York en Londen woonde en werkte. Toen zij in 1987 longkanker kreeg werd zij somber en trok zich terug; ze zag haar leven als betekenisloos. Dat veranderde toen de Nederlandse arts Marco de Vries op haar stoep stond. Helen bekeek zichzelf door de ogen van Marco en Marco merkte hoeveel je kan betekenen in één ontmoeting. Geïnspireerd door haar veerkracht besloot hij een instituut op te richten voor mensen met kanker en dit naar haar te vernoemen. Helen overleed drie weken voor de oprichting aan de gevolgen van longkanker. Zij werd 71 jaar.
Het HDI werd in 1988 opgericht.
Na je aanmelding neemt ons secretariaat contact met je op om je aanmelding compleet te maken. Als dit is gelukt krijg je toegang tot je clientportaal en onze Welkomstmodule om je voor te bereiden op de behandeling.
Wij bieden elke cliënt zorg op maat. Om te weten wat het beste werkt voor wie doen wij wetenschappelijk onderzoek. Dit kost veel geld. Het leeuwendeel hiervan wordt gesubsidieerd door o.a. KWF, voor het overige deel zijn wij afhankelijk van donaties. Elke euro gaat naar onderzoek en dus naar onze zorg. Voor meer informatie over het Helen Dowling Instituut en de wijze waarop geld besteed wordt, verwijzen we graag naar ons jaarverslag.
Doneer je liever aan een concreet project op het gebied van scholing of onderzoek? Neem dan contact op met onze afdeling fondsenwerving, zij bespreken graag de mogelijkheden met je.
Als je de hoogte van jouw gift wilt aanpassen of jouw maandelijkse of jaarlijkse incasso wilt stopzetten neem dan contact op met onze afdeling fondsenwerving via sponsoring@hdi.nl of 030 252 40 27.
Ja, je kunt het HDI ook vanuit het buitenland steunen.
Je hebt hiervoor de volgende gegevens nodig:
- IBAN: NL05 TRIO 0254 3066 91
- BIC: TRIONL2U
- Tenaamstelling: Stichting Helen Dowling Instituut
Ons RSIN- of fiscaal nummer is: 007188742.
BDe BIC-code van het Helen Dowling Instituut is: TRIONL2U.
NL05 TRIO 0254 3066 91 t.n.v. Stichting Helen Dowling Instituut.
Ja, jouw gift is aftrekbaar. Het Helen Dowling Instituut is een zogenaamde ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling). Dat betekent dat donaties aan het HDI onder bepaalde omstandigheden fiscaal aftrekbaar zijn.
Het incasseren van giften gebeurt rond de 1e van de maand.
Het Helen Dowling Instituut biedt ook zorg aan mensen met COPD, ALS en andere levensbedreigende ziektes.
Zodra je inschrijving is verwerkt heb je toegang tot onze Welkomstmodule in het cliëntenportaal. Terwijl je deze doorloopt krijg je inzichten en acties die je helpen jouw klachten beter te begrijpen en je inzicht geven in je wensen en behoeften voor je behandeling bij ons. Tijdens het intakegesprek kun je daarnaast het advies krijgen om vast gebruik te maken van een bepaalde e-healthmodule of startgroep.
Na het intakegesprek kijken we of het HDI jou kan helpen bij jouw klachten en hulpvraag, als dit zo is start de behandeling.
In het intakegesprek bekijk je met een therapeut welke behandeling(en) aansluit(en). Dit vormt de basis voor jouw behandelplan.
Als de aanmelding rond is, bellen we je om een intakegesprek in te plannen. Ook ontvang je digitaal een intakevragenlijst. Deze gebruikt de behandelaar om het intakegesprek voor te bereiden. Wil je weten hoe lang het ongeveer duurt tot je intakegesprek, bekijk dan de actuele wachttijden.
Wij hebben een verwijzing nodig van je huisarts, medisch specialist of bedrijfsarts. Of de verpleegkundig specialist je mag verwijzen verschilt per zorgverzekeraar. Informeer hierover bij je zorgverzekeraar. Het HDI ontvangt in dat geval graag naast de verwijsbrief ook een schriftelijke toestemming van de zorgverzekeraar.
In principe kunnen ook deze cliënten bij ons terecht. Neem voor overleg contact met ons op.
Na overleg met de verwijzer én de behandelend medisch specialist komen wij ook bij mensen in het ziekenhuis.
Er werkt een psychiater bij het HDI die op aanvraag van een verwijzer of HDI-therapeut psychiatrisch onderzoek kan doen, indien nodig medicatie voorschrijft en beschikbaar is voor consultatie. Het HDI biedt nadrukkelijk géén crisisopvang. Schakel bij een acute crisissituatie de (dienstdoende) huisarts in.
Stap 1: Jouw patiënt heeft eerst een verwijzing nodig. Verwijzen kan via Zorgdomein, of met een verwijsbrief.
Stap 2: Wij nodigen jouw patiënt uit voor een intake en ontvangt hierna een intakevragenlijst.
Stap 3: Jouw patiënt heeft een intakegesprek met een van onze therapeuten.
Stap 4: Start van de behandeling.
Ja, het Helen Dowling Instituut biedt kosteloos de mogelijkheid voor psychologische consultatie. Wij hebben een wekelijks spreekuur op dinsdag van 11.30 tot 12.30 uur. Een mail sturen kan ook: consultatie@hdi.nl of vul hier het contactformulier in, dan nemen wij contact op.
Bekijk onze actuele wachttijden.
Staat jouw vraag hier niet bij?
Mail naar info@hdi.nl en jouw vraag wordt zo snel mogelijk beantwoord.