Veelgestelde vragen (FAQ’s)
Hier vind je de antwoorden op de meest gestelde vragen. Heb je vragen over het verloop van je aanmeldproces, over kosten en vergoeding, over de regels die gelden voor afmelden of het verloop van je behandeling? Grote kans dat je de antwoorden hier vindt.
Faq categories
Een gedeelte van onze zorg is hoogspecialistisch. Deze behandeltrajecten zijn complex, duren vaak langer en vragen om hoog-specialistische kennis. Het Helen Dowling Instituut biedt hoogspecialistische zorg, innoveert vanuit wetenschappelijk onderzoek en doet actief aan kennisdeling. Om deze reden hebben wij een TOPGGz keurmerk.
Wat betekent dit voor jou?
- Ook als je niet bij ons in zorg bent, kun je bij ons terecht voor een second opinion over je diagnose of behandeling voor psychische klachten bij kanker.
- Het kan zijn dat we je benaderen om mee te doen aan onderzoek.
- Alle TOPGGz-afdelingen hebben een bovenregionale functie. Dit betekent dat iedereen uit Nederland welkom is.
In de Specialistische GGZ (SGGZ) behandelen we zwaardere psychische problemen, waarbij vaak meerdere disciplines betrokken zijn. We zien dan vaak dat er sprake is van ernstige lijdensdruk of dat het je niet meer lukt goed te functioneren in het dagelijkse leven. Doorgaans is er sprake van comorbiditeit. Dat wil zeggen dat er meerdere klachten zijn op psychische en lichamelijk vlak.
Aanmelding en wachttijd tot intake
Je bent verwezen naar het HDI door jouw (huis)arts en aangemeld bij ons secretariaat. Na aanmelding kom je op de wachtlijst voor een intakegesprek en krijg je toegang tot het cliëntportaal, waar een Welkomstmodule voor je klaarstaat.
Intake
In het intakegesprek bespreek je wat jouw klachten, behoeften en wensen zijn en welke behandelmogelijkheden daar het beste op aansluiten. Na het intakegesprek kijken we of het HDI jou kan helpen bij jouw klachten en hulpvraag.
Behandeling
Bij de start van je behandeling gaan we in gesprek over jouw diagnose, behandeldoelen, de best passende behandelmethode(s), wie jouw behandelaar is en wat je wel en niet kunt verwachten van de behandeling. Dit vatten we samen in een behandelovereenkomst, ook wel behandelplan.
Evaluatie en afsluiting
Tijdens de behandeling evalueer je op vaste momenten met je behandelaar. We behandelen zo kort als mogelijk en zo lang als nodig. We streven ernaar dat je binnen een jaar weer het vertrouwen hebt om zelfstandig en samen met jouw omgeving de aanpassingen te maken die de ziekte vraagt. Je kan in overleg met je therapie bij het afronden ook gebruik maken met onze Verdergaanmodule.
- Wij zijn gespecialiseerd in het behandelen van psychische klachten die samenhangen met ziekte van jouw of jouw naasten. Als jouw klachten los staan van jouw ziekte, wordt zorg elders geadviseerd.
- Indien er sprake is van psychische problemen die buiten onze expertise vallen, dan zoeken we samenwerking met een andere instelling (bijv. persoonlijkheidsproblematiek, verslaving, psychose, bipolaire stoornis).
- Wij behandelen geen rouwproblematiek als dit het hoofdzakelijke probleem is en er geen andere psychische klachten zijn.
Als je om wat voor reden dan ook niet naar onze locatie kunt komen, maar je kunt wel op het afgesproken tijdstip laat het dan ons vooral weten. Ons ons secretariaat zet dan je afspraak om in een online afspraak. Neem contact op via 030 252 40 20 of info@hdi.nl.
Zeg uw afspraak zo snel mogelijk en níet later dan twee werkdagen van tevoren af bij ons secretariaat. Hoe vroeger u afzegt, hoe groter de kans dat wij een andere cliënt kunnen inplannen. Als u uw afspraak niet of later dan twee werkdagen van tevoren afzegt, brengen wij hiervoor kosten in rekening.
Voor afspraken die niet of later dan twee werkdagen van tevoren worden afgezegd, brengen wij €75,- in rekening. Deze kosten zijn niet te declareren bij de zorgverzekeraar. Daarom vragen we je op tijd af te zeggen, zodat wij een andere cliënt kunnen inplannen. Bovendien bespaar je jezelf en ons kosten, want ook wij kunnen een gemist consult niet declareren bij de zorgverzekeraar en moeten wél de behandelaar betalen.
Verwijzingen kunnen alleen worden gedaan door medisch specialisten of huisartsen, een straatdokter, regiebehandelaar of een bedrijfsarts. Verwijzingen van een verpleegkundig medisch specialist of basisarts worden afgewezen door de zorgverzekeraar en kunnen wij daarom niet verwerken.
Het keurmerk biedt erkenning aan GGZ-aanbieders die een stapje extra doen voor goede kortdurende Kortdurende Generalistische zorg, ook wel eerstelijnspsychologie, voor mensen met lichte tot matige psychische problemen. Alle zorgaanbieders met dit keurmerk zijn opgenomen in het keurmerkregister. Dit wordt jaarlijks samengesteld door de KiBG, de netwerk- en kennisorganisatie binnen de kortdurende generalistische GGZ. Wat je kunt verwachten van een zorgaanbieder met dit keurmerk lees je in de cliëntbeloftes op de website van KiBG.
Expertisecentrum Helen Dowling Instituut biedt hoog-specialistische zorg, innoveert vanuit wetenschappelijk onderzoek en doet actief aan kennisdeling, daarmee voldoen wij aan de criteria die stichting TOPGGz stelt en mogen wij met trots dit bijzondere keurmerk dragen!
Wat houdt hoogspecialistische zorg in?
Het grootste deel van onze zorg is hoogspecialistisch. Deze behandeltrajecten zijn complex, duren langer en vragen om hoog-specialistische kennis. Een kleiner deel van onze zorg bestaat uit minder complexe kortdurende trajecten, hiervoor dragen wij het keurmerk BasisGGZ.
Wat betekent dit voor jou?
- Ook als je niet bij ons in zorg bent, kun je bij ons terecht voor een second opinion over je diagnose of behandeling voor psychische klachten bij kanker.
- Het kan zijn dat we je benaderen om mee te doen aan onderzoek.
- Alle TOPGGz-afdelingen hebben een bovenregionale functie. Dit betekent dat iedereen uit Nederland welkom is.
Bekijk onze pagina op de website van stichting TOPGGz.
Lees meer over het keurmerk op de website van stichting TopGGZ.
Nee, de kosten van het mogen voeren van een CBF-keurmerk zijn dusdanig hoog, dat we ervoor kiezen dit keurmerk niet aan te vragen. Wel hebben wij een erkende ANBI-status, deze toegekend door de Belastingdienst aan stichtingen die voldoen aan bepaalde fiscale criteria.
Dat kan, wij behandelen ook naasten en nabestaanden. Ook hebben wij een speciale groep voor partners die handvatten willen bij het omgaan met hun verlies. Voor onze zorg heb je wel altijd een verwijzing nodig. Dus bespreek je interesse eerst met je arts. Ben je al bij ons in behandeling? Geef dan bij hem of haar aan dat je interesse hebt in deelname aan een groep.
Na je aanmelding kan het gebeuren dat er cliënten met spoed in behandeling komen, waardoor het langer duurt voor er therapeuten beschikbaar zijn. Het kan ook gebeuren dat de wachttijd juist korter wordt, als er meer behandelingen dan verwacht sneller worden afgesloten. Het is dus verstandig om de wachttijd op de website in de gaten te houden.
Bekijk hier de stappen die volgen op je aanmelding.
Ja, het Helen Dowling Instituut geeft geheel vrijblijvend een second opinion voor je diagnose of behandeladvies bij psychische klachten na kanker. Kijk hier voor meer informatie en om contact met ons op te nemen.
Het Helen Dowling Instituut is een zeer specialistisch instituut op het gebied van behandeling, diagnostiek en wetenschappelijk onderzoek voor cliënten die kampen met kanker en andere ernstige ziekten. We maken gebruik van transdiagnostische vragenlijsten om een goede gepersonaliseerde behandeling te kunnen bieden. De resultaten van onze behandelingen worden gemeten volgens ROM-onderzoek en zijn inzichtelijk voor cliënten.
Onze onderzoeken worden uitgevoerd op basis van projectsubsidies, bijvoorbeeld van KWF Kankerbestrijding en Pink Ribbon. Scholing wordt op declaratiebasis bekostigd. Onze patiëntenzorg wordt vergoed via de basisverzekering. De vergoedingen die wij van zorgverzekeraars ontvangen zijn echter niet kostendekkend. Zorgverzekeraars verwachten dat psychologen van een GGZ-instelling zeven mensen per dag zien. Dit aantal is te hoog om de beste zorg op maat te kunnen bieden voor complexe problematiek, waardoor het HDI en vergelijkbare instellingen hebben besloten zes mensen per dag zien. Verder bieden wij zorg aan partners of kinderen van een zieke of overleden echtgenoot. Deze zorg wordt niet vergoed. Aanvullende inkomsten worden gebruikt om deze behandelingen te bekostigen. We verwerven extra inkomsten via donaties, giften, sponsoring, nalatenschappen en evenementen.
Bekijk onafhankelijke beoordelingen van onze zorg op Zorgkaart Nederland.
Wij verrichten al jaren systematisch onderzoek naar de uitkomsten van ons werk. Dat doen onze onderzoekers, onafhankelijk van de therapeuten. Voorafgaand en aan het einde van de behandeling ontvangen cliënten een vragenlijst. Het responspercentage is 70%. Uit analyses van de ingevulde vragenlijsten blijkt dat er een significante afname is van angst, depressie en vermoeidheid. En daarmee samenhangend, significante toename van levenskwaliteit. Men heeft meer zelfvertrouwen en controle over het eigen leven, zelfs als het toekomstperspectief slecht is.
Jaarlijks behandelen wij rond 2.300 cliënten.
Na je aanmelding neemt ons secretariaat contact met je op om je aanmelding compleet te maken. Als dit is gelukt krijg je toegang tot je clientportaal en onze Welkomstmodule om je voor te bereiden op de behandeling.
Wij bieden elke cliënt zorg op maat. Om te weten wat het beste werkt voor wie doen wij wetenschappelijk onderzoek. Dit kost veel geld. Het leeuwendeel hiervan wordt gesubsidieerd door o.a. KWF, voor het overige deel zijn wij afhankelijk van donaties. Elke euro gaat naar onderzoek en dus naar onze zorg. Voor meer informatie over het Helen Dowling Instituut en de wijze waarop geld besteed wordt, verwijzen we graag naar ons jaarverslag.
Doneer je liever aan een concreet project op het gebied van scholing of onderzoek? Neem dan contact op met onze afdeling fondsenwerving, zij bespreken graag de mogelijkheden met je.
Als je de hoogte van jouw gift wilt aanpassen of jouw maandelijkse of jaarlijkse incasso wilt stopzetten neem dan contact op met onze afdeling fondsenwerving via sponsoring@hdi.nl of 030 252 40 27.
Ja, je kunt het HDI ook vanuit het buitenland steunen.
Je hebt hiervoor de volgende gegevens nodig:
- IBAN: NL05 TRIO 0254 3066 91
- BIC: TRIONL2U
- Tenaamstelling: Stichting Helen Dowling Instituut
Ons RSIN- of fiscaal nummer is: 007188742.
BDe BIC-code van het Helen Dowling Instituut is: TRIONL2U.
NL05 TRIO 0254 3066 91 t.n.v. Stichting Helen Dowling Instituut.
Ja, jouw gift is aftrekbaar. Het Helen Dowling Instituut is een zogenaamde ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling). Dat betekent dat donaties aan het HDI onder bepaalde omstandigheden fiscaal aftrekbaar zijn.
Het incasseren van giften gebeurt rond de 1e van de maand.
Staat jouw vraag hier niet bij?
Mail naar info@hdi.nl en jouw vraag wordt zo snel mogelijk beantwoord.