u bent hier: Homepage Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen (FAQ’s)

Hier vind je de antwoorden op de meest gestelde vragen. Heb je vragen over het verloop van je aanmeldproces, over kosten en vergoeding, over de regels die gelden voor afmelden of het verloop van je behandeling? Grote kans dat je de antwoorden hier vindt.

Het driehoekige pand van het Helen Dowling Instituut in de bossen van Bilthoven steekt mooi af tegen de helderblauwe hemel.

Samen met de zorgverzekeraars streven wij ernaar om zoveel mogelijk mensen te helpen, maar op dit moment zijn wij helaas genoodzaakt een tijdelijke aanmeld- en intakepauze in te stellen voor verzekerden van de koepels CZ en Zilveren Kruis Achmea. Deze maatregel geldt vooralsnog tot eind november en is van toepassing op alle labels die onder deze zorgverzekeraar vallen. Voor CZ zijn dit: Nationale Nederlanden, OHRA, CZ Just en CZ direct. Voor Zilveren Kruis Achmea zijn dit: de Christelijke zorgverzekeraar, De Friesland, FBTO, Interpolis en Ziezo.

We begrijpen dat dit voor u als cliënt, verwijzer of samenwerkingspartner vervelend en mogelijk onverwacht is. Onze intentie is altijd om samen te werken aan passende zorg. Om cliënten helderheid te bieden en langdurige wachttijden te voorkomen, kiezen we in dit geval voor een tijdelijke aanmeldpauze.

Voor verzekeringsinhoudelijke vragen verwijzen wij u graag naar de betreffende zorgverzekeraar.

Zeg uw afspraak zo snel mogelijk en níet later dan twee werkdagen van tevoren af bij ons secretariaat. Hoe vroeger u afzegt, hoe groter de kans dat wij een andere cliënt kunnen inplannen. Als u uw afspraak niet of later dan twee werkdagen van tevoren afzegt, brengen wij hiervoor kosten in rekening.

Voor afspraken die niet of later dan twee werkdagen van tevoren worden afgezegd, brengen wij €75,- in rekening. Deze kosten zijn niet te declareren bij de zorgverzekeraar. Daarom vragen we je op tijd af te zeggen, zodat wij een andere cliënt kunnen inplannen. Bovendien bespaar je jezelf en ons kosten, want ook wij kunnen een gemist consult niet declareren bij de zorgverzekeraar en moeten wél de behandelaar betalen.

Verwijzingen kunnen alleen worden gedaan door medisch specialisten of huisartsen, een straatdokter, regiebehandelaar of een bedrijfsarts. Verwijzingen van een verpleegkundig medisch specialist of basisarts worden afgewezen door de zorgverzekeraar en kunnen wij daarom niet verwerken.

Als je een verwijzing hebt, wordt onze zorg door vrijwel alle verzekeraars vergoed vanuit de basisverzekering. De kosten tellen mee voor je eigen risico. Bekijk hier met welke verzekeraars we een contract hebben. Staat jouw verzekeraar er niet bij? Neem dan contact op met je verzekeraar of controleer je polisvoorwaarden, mogelijk kun je alsnog in aanmerking komen voor 100% vergoeding.

Wanneer je jouw dossier eerder wilt laten vernietigen vragen we je een verklaring te ondertekenen waaruit blijkt dat je het besluit tot vernietiging vrijwillig en bewust van alle consequenties hebt genomen. Een consequentie is bijvoorbeeld dat de behandeling niet verder kan als er geen dossier is. Je dient hiervoor een schriftelijk verzoek (met handtekening) in te dienen bij het hoofd patiëntenzorg. De kosten voor vernietiging bedragen €150. Dit heeft te maken met de kosten die het HDI moet maken om de gegevens uit het digitale patiëntendossier te laten verwijderen.

Gegevens van cliënten worden 20 jaar bewaard. Dit voldoet aan de voorwaarden die worden gesteld in de Wet op de Geneeskundige Behandelovereenkomst (WGBO). Deze gegevens zijn alleen ter inzage voor jezelf en de behandelaar(s) van het Helen Dowling Instituut.

Alle informatie die je ons online, op papier of mondeling toevertrouwt, wordt vertrouwelijk behandeld en opgeslagen in jouw dossier in een beveiligd gegevensbestand. Wij handelen hierbij volgens de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Alleen therapeuten die rechtstreeks betrokken zijn mogen jouw behandeling met elkaar bespreken. Door in te stemmen met de Algemene Voorwaarden in de behandelovereenkomst geef je toestemming om je behandeling ook in het multidisciplinair teamoverleg te bespreken. Deelnemers aan dit gesprek zijn geheimhouding verplicht en verstrekken dan ook nooit vertrouwelijke informatie aan derden zonder je toestemming.

Ja, iedereen die via een Nederlandse zorgverzekeraar verzekerd is en een juiste verwijzing heeft kan hier gebruik van maken.

In principe kunnen ook deze cliënten bij ons terecht. Neem voor overleg contact met ons op.

Na overleg met de verwijzer én de behandelend medisch specialist komen wij ook bij mensen in het ziekenhuis.

Er werkt een psychiater bij het HDI die op aanvraag van een verwijzer of HDI-therapeut psychiatrisch onderzoek kan doen, indien nodig medicatie voorschrijft en beschikbaar is voor consultatie. Het HDI biedt nadrukkelijk géén crisisopvang. Schakel bij een acute crisissituatie de (dienstdoende) huisarts in.

Stap 1: Jouw patiënt heeft eerst een verwijzing nodig. Verwijzen kan via Zorgdomein, of met een verwijsbrief.

Stap 2: Wij nodigen jouw patiënt uit voor een intake en ontvangt hierna een intakevragenlijst.

Stap 3: Jouw patiënt heeft een intakegesprek met een van onze therapeuten.

Stap 4: Start van de behandeling.

Ja, het Helen Dowling Instituut biedt kosteloos de mogelijkheid voor psychologische consultatie. Wij hebben een wekelijks spreekuur op dinsdag van 11.30 tot 12.30 uur. Een mail sturen kan ook: consultatie@hdi.nl of vul hier het contactformulier in, dan nemen wij contact op.

Bekijk onze actuele wachttijden.