u bent hier: Homepage Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen (FAQ’s)

Hier vind je de antwoorden op de meest gestelde vragen. Heb je vragen over het verloop van je aanmeldproces, over kosten en vergoeding, over de regels die gelden voor afmelden of het verloop van je behandeling? Grote kans dat je de antwoorden hier vindt.

Staat jouw vraag hier niet bij?

Staat jouw vraag hier niet bij? Stel je vraag dan vooral via info@hdi.nl. We helpen je graag.

Waar vind ik de actuele wachttijden?

De actuele wachttijden per locatie vind je hier.

Kan ik mijn dossier eerder laten vernietigen?

Wanneer je jouw dossier eerder wilt laten vernietigen vragen we je een verklaring te ondertekenen waaruit blijkt dat je het besluit tot vernietiging vrijwillig en bewust van alle consequenties hebt genomen. Een consequentie is bijvoorbeeld dat de behandeling niet verder kan als er geen dossier is. Je dient hiervoor een schriftelijk verzoek (met handtekening) in te dienen bij het hoofd patiëntenzorg. De kosten voor vernietiging bedragen €150. Dit heeft te maken met de kosten die het HDI moet maken om de gegevens uit het digitale patiëntendossier te laten verwijderen.

Hoe lang wordt mijn dossier bewaard?

Gegevens van cliënten worden 20 jaar bewaard. Dit voldoet aan de voorwaarden die worden gesteld in de Wet op de Geneeskundige Behandelovereenkomst (WGBO). Deze gegevens zijn alleen ter inzage voor jezelf en de behandelaar(s) van het Helen Dowling Instituut.

Hoe gaat het Helen Dowling Instituut om met mijn privacy?

Alle informatie die je ons online, op papier of mondeling toevertrouwt, wordt vertrouwelijk behandeld en opgeslagen in jouw dossier in een beveiligd gegevensbestand. Wij handelen hierbij volgens de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Alleen therapeuten die rechtstreeks betrokken zijn mogen jouw behandeling met elkaar bespreken. Door in te stemmen met de Algemene Voorwaarden in de behandelovereenkomst geef je toestemming om je behandeling ook in het multidisciplinair teamoverleg te bespreken. Deelnemers aan dit gesprek zijn geheimhouding verplicht en verstrekken dan ook nooit vertrouwelijke informatie aan derden zonder je toestemming.

Hoe kan ik de wachttijd overbruggen?

Na het intakegesprek heb je toegang tot onze Welkomstmodule in het cliëntenportaal. Hier vind je alle informatie die je helpt voorbereiden op de behandeling, oefeningen die waardevolle inzichten kunnen opleveren en andere informatie en tips waarmee je vast aan de slag kunt. Soms krijg je tijdens de intake daarnaast het advies om vast gebruik te maken van een e-healthmodule of startgroep.

Wat gebeurt er na het intakegesprek?

Na het intakegesprek is er een wachttijd tot de individuele behandeling bij een therapeut start. Gedurende deze tijd kun je gebruik maken van onze Welkomstmodule in het cliëntportaal. Daarin staat informatie over onze behandelingen en oefeningen. Wanneer de intaker dat heeft geadviseerd, kun je in deze periode ook gebruik maken van e-healthmodules of onze Startgroep. De startgroep kan online of locatie worden gevolgd, en is gericht op het verstrekken van informatie over de verschillende gevolgen van kanker.

Wanneer word ik uitgenodigd voor een intakegesprek?

Als de aanmelding rond is, bellen we je om een intakegesprek in te plannen. Ook ontvang je digitaal of per post een intakevragenlijst. Deze gebruikt de behandelaar om het intakegesprek voor te bereiden. Wil je weten hoe lang het ongeveer duurt tot je intakegesprek, bekijk dan de actuele wachttijden.

Zo beoordelen cliënten onze zorg.

Bekijk hier de volledige resultaten uit ons tevredenheidsonderzoek. Onze zorg ook beoordelen? Dat kan op Zorgkaart Nederland.

Tevredenheid

Afname stemmingsklachten

Zou ons aanbevelen