u bent hier: Homepage Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen (FAQ’s)

Hier vind je de antwoorden op de meest gestelde vragen. Heb je vragen over het verloop van je aanmeldproces, over kosten en vergoeding, over de regels die gelden voor afmelden of het verloop van je behandeling? Grote kans dat je de antwoorden hier vindt.

Het driehoekige pand van het Helen Dowling Instituut in de bossen van Bilthoven steekt mooi af tegen de helderblauwe hemel.

Nee, de kosten van het mogen voeren van een CBF-keurmerk zijn dusdanig hoog, dat we ervoor kiezen dit keurmerk niet aan te vragen. Wel hebben wij een erkende ANBI-status, deze toegekend door de Belastingdienst aan stichtingen die voldoen aan bepaalde fiscale criteria.

Er is meer vraag naar onze zorg dan wij aankunnen. Daarom zijn wij genoodzaakt op een aantal van onze locaties een aanmeldpauze in te lassen. Wij begrijpen dat dit ongemak veroorzaakt maar zien geen andere oplossing.

Hier zie je per locatie of er een aanmeldpauze is en zo niet hoe lang de wachttijd op die locatie is.

Ben je verwijzer dan kun je gebruikmaken van onze consultatie- en adviesdienst. Deze is bereikbaar via consultatie@hdi.nl of gebruik het contactformulier op onze website. Telefonisch een casus voorleggen kan elke dinsdag tussen 11.30 uur en 12.30 uur. We zijn bereikbaar via 030 252 4020.

De actuele wachttijden per locatie vind je hier.

Onze onderzoeken worden uitgevoerd op basis van projectsubsidies, bijvoorbeeld van KWF Kankerbestrijding en Pink Ribbon. Scholing wordt op declaratiebasis bekostigd. Onze patiëntenzorg wordt vergoed via de basisverzekering. De vergoedingen die wij van zorgverzekeraars ontvangen zijn echter niet kostendekkend. Zorgverzekeraars verwachten dat psychologen van een GGZ-instelling zeven mensen per dag zien. Dit aantal is te hoog om de beste zorg op maat te kunnen bieden voor complexe problematiek, waardoor het HDI en vergelijkbare instellingen hebben besloten zes mensen per dag zien. Verder bieden wij zorg aan partners of kinderen van een zieke of overleden echtgenoot. Deze zorg wordt niet vergoed. Aanvullende inkomsten worden gebruikt om deze behandelingen te bekostigen. We verwerven extra inkomsten via donaties, giften, sponsoring, nalatenschappen en evenementen.

Wij bieden elke cliënt zorg op maat. Om te weten wat het beste werkt voor wie doen wij wetenschappelijk onderzoek. Dit kost veel geld. Het leeuwendeel hiervan wordt gesubsidieerd door o.a. KWF, voor het overige deel zijn wij afhankelijk van donaties. Elke euro gaat naar onderzoek en dus naar onze zorg. Voor meer informatie over het Helen Dowling Instituut en de wijze waarop geld besteed wordt, verwijzen we graag naar ons jaarverslag.

Doneer je liever aan een concreet project op het gebied van scholing of onderzoek? Neem dan contact op met onze afdeling fondsenwerving, zij bespreken graag de mogelijkheden met je.

Als je de hoogte van jouw gift wilt aanpassen of jouw maandelijkse of jaarlijkse incasso wilt stopzetten neem dan contact op met onze afdeling fondsenwerving via sponsoring@hdi.nl of 030 252 40 27.

Ja, je kunt het HDI ook vanuit het buitenland steunen.
Je hebt hiervoor de volgende gegevens nodig:

  • IBAN: NL05 TRIO 0254 3066 91
  • BIC: TRIONL2U
  • Tenaamstelling: Stichting Helen Dowling Instituut

Ons RSIN- of fiscaal nummer is: 007188742.

BDe BIC-code van het Helen Dowling Instituut is: TRIONL2U.

NL05 TRIO 0254 3066 91 t.n.v. Stichting Helen Dowling Instituut.

Ja, jouw gift is aftrekbaar. Het Helen Dowling Instituut is een zogenaamde ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling). Dat betekent dat donaties aan het HDI onder bepaalde omstandigheden fiscaal aftrekbaar zijn.

Het incasseren van giften gebeurt rond de 1e van de maand.

Zodra je inschrijving is verwerkt heb je toegang tot onze Welkomstmodule in het cliëntenportaal. Terwijl je deze doorloopt krijg je inzichten en acties die je helpen jouw klachten beter te begrijpen en je inzicht geven in je wensen en behoeften voor je behandeling bij ons. Tijdens het intakegesprek kun je daarnaast het advies krijgen om vast gebruik te maken van een bepaalde e-healthmodule of startgroep.

Na het intakegesprek kijken we of het HDI jou kan helpen bij jouw klachten en hulpvraag, als dit zo is start de behandeling.

Als de aanmelding rond is, bellen we je om een intakegesprek in te plannen. Ook ontvang je digitaal een intakevragenlijst. Deze gebruikt de behandelaar om het intakegesprek voor te bereiden. Wil je weten hoe lang het ongeveer duurt tot je intakegesprek, bekijk dan de actuele wachttijden.