u bent hier: Homepage Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen (FAQ’s)

Hier vind je de antwoorden op de meest gestelde vragen. Heb je vragen over het verloop van je aanmeldproces, over kosten en vergoeding, over de regels die gelden voor afmelden of het verloop van je behandeling? Grote kans dat je de antwoorden hier vindt.

Het driehoekige pand van het Helen Dowling Instituut in de bossen van Bilthoven steekt mooi af tegen de helderblauwe hemel.

Nee, de kosten van het mogen voeren van een CBF-keurmerk zijn dusdanig hoog, dat we ervoor kiezen dit keurmerk niet aan te vragen.

Er is meer vraag naar onze zorg dan wij aankunnen. Daarom zijn wij genoodzaakt een aanmeldpauze in te lassen. Wij weten dat dit ongemak veroorzaakt maar zien geen andere oplossing.

Bent u verwijzer dan kunt u gebruik maken van onze consultatie en adviesdienst. Deze is bereikbaar via consultatie@hdi.nl of gebruik het contactformulier op onze website. Telefonisch een casus voorleggen kan elke dinsdag tussen 11.30 uur en 12.30 uur. We zijn bereikbaar via 030 252 4020.

Dat kan, wij behandelen ook naasten en nabestaanden. Ook hebben wij een speciale groep voor partners die handvatten willen bij het omgaan met hun verlies.

Na je aanmelding kan het gebeuren dat er cliënten met spoed in behandeling komen, waardoor het langer duurt voor er therapeuten beschikbaar zijn. Het kan ook gebeuren dat de wachttijd juist korter wordt, als er meer behandelingen dan verwacht sneller worden afgesloten. Het is dus verstandig om de wachttijd op de website in de gaten te houden.

Bekijk hier de stappen die volgen op je aanmelding.

Ja, het Helen Dowling Instituut geeft geheel vrijblijvend een second opinion voor je diagnose of behandeladvies bij psychische klachten na kanker. Kijk hier voor meer informatie en om contact met ons op te nemen.

Het Helen Dowling Instituut is een zeer specialistisch instituut op het gebied van behandeling, diagnostiek en wetenschappelijk onderzoek voor cliënten die kampen met kanker en andere ernstige ziekten. We maken gebruik van transdiagnostische vragenlijsten om een goede gepersonaliseerde behandeling te kunnen bieden. De resultaten van onze behandelingen worden gemeten volgens ROM-onderzoek en zijn inzichtelijk voor cliënten.

Staat jouw vraag hier niet bij? Stel je vraag dan vooral via info@hdi.nl. We helpen je graag.

De actuele wachttijden per locatie vind je hier.

Onze onderzoeken worden uitgevoerd op basis van projectsubsidies, bijvoorbeeld van KWF Kankerbestrijding en Pink Ribbon. Scholing wordt op declaratiebasis bekostigd. Onze patiëntenzorg wordt vergoed via de basisverzekering. De vergoedingen die wij van zorgverzekeraars ontvangen zijn echter niet kostendekkend. Zorgverzekeraars verwachten dat psychologen van een GGZ-instelling zeven mensen per dag zien. Dit aantal is te hoog om de beste zorg op maat te kunnen bieden voor complexe problematiek, waardoor het HDI en vergelijkbare instellingen hebben besloten zes mensen per dag zien. Verder bieden wij zorg aan partners of kinderen van een zieke of overleden echtgenoot. Deze zorg wordt niet vergoed. Aanvullende inkomsten worden gebruikt om deze behandelingen te bekostigen. We verwerven extra inkomsten via donaties, giften, sponsoring, nalatenschappen en evenementen.

Bekijk onafhankelijke beoordelingen van onze zorg op Zorgkaart Nederland.

Wij verrichten al jaren systematisch onderzoek naar de uitkomsten van ons werk. Dat doen onze onderzoekers, onafhankelijk van de therapeuten. Voorafgaand en aan het einde van de behandeling ontvangen cliënten een vragenlijst. Het responspercentage is 70%. Uit analyses van de ingevulde vragenlijsten blijkt dat er een significante afname is van angst, depressie en vermoeidheid. En daarmee samenhangend, significante toename van levenskwaliteit. Men heeft meer zelfvertrouwen en controle over het eigen leven, zelfs als het toekomstperspectief slecht is.

Jaarlijks behandelen wij rond 2.300 cliënten.

Mail naar sponsoring@hdi.nl en jouw vraag wordt zo snel mogelijk beantwoord.

Wij bieden elke cliënt zorg op maat. Om te weten wat het beste werkt voor wie doen wij wetenschappelijk onderzoek. Dit kost veel geld. Het leeuwendeel hiervan wordt gesubsidieerd door o.a. KWF, voor het overige deel zijn wij afhankelijk van donaties. Elke euro gaat naar onderzoek en dus naar onze zorg. Voor meer informatie over het Helen Dowling Instituut en de wijze waarop geld besteed wordt, verwijzen we graag naar ons jaarverslag.

Doneer je liever aan een concreet project op het gebied van scholing of onderzoek? Neem dan contact op met onze afdeling fondsenwerving, zij bespreken graag de mogelijkheden met je.

Als je de hoogte van jouw gift wilt aanpassen of jouw maandelijkse of jaarlijkse incasso wilt stopzetten neem dan contact op met onze afdeling fondsenwerving via sponsoring@hdi.nl of 030 252 40 27.

Ja, je kunt het HDI ook vanuit het buitenland steunen.
Je hebt hiervoor de volgende gegevens nodig:

  • IBAN: NL05 TRIO 0254 3066 91
  • BIC: TRIONL2U
  • Tenaamstelling: Stichting Helen Dowling Instituut

Ons RSIN- of fiscaal nummer is: 007188742.

BDe BIC-code van het Helen Dowling Instituut is: TRIONL2U.

NL05 TRIO 0254 3066 91 t.n.v. Stichting Helen Dowling Instituut.

Ja, jouw gift is aftrekbaar. Het Helen Dowling Instituut is een zogenaamde ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling). Dat betekent dat donaties aan het HDI onder bepaalde omstandigheden fiscaal aftrekbaar zijn.

Het incasseren van giften gebeurt rond de 1e van de maand.

Ja, iedereen die via een Nederlandse zorgverzekeraar verzekerd is en een juiste verwijzing heeft kan hier gebruik van maken.

Online behandelen noemen we ook wel beeldbellen. Het bellen gaat via internet en je kunt elkaar zien. We gebruiken hiervoor een beveiligde webomgeving, die aan alle privacy-eisen voldoet.

Neem tijdens kantooruren eerst contact op met jouw regiebehandelaar voor advies. Buiten kantooruren en in het weekend kun je (zonder tussenkomst van jouw regiebehandelaar) terecht bij de dienstdoende huisartsenpost.

Na het intakegesprek heb je toegang tot onze Welkomstmodule in het cliëntenportaal. Hier vind je alle informatie die je helpt voorbereiden op de behandeling, oefeningen die waardevolle inzichten kunnen opleveren en andere informatie en tips waarmee je vast aan de slag kunt. Soms krijg je tijdens de intake daarnaast het advies om vast gebruik te maken van een e-healthmodule of startgroep.

Na het intakegesprek is er een wachttijd tot de individuele behandeling bij een therapeut start. Gedurende deze tijd kun je gebruik maken van onze Welkomstmodule in het cliëntportaal. Daarin staat informatie over onze behandelingen en oefeningen. Wanneer de intaker dat heeft geadviseerd, kun je in deze periode ook gebruik maken van e-healthmodules of onze Startgroep. De startgroep kan online of locatie worden gevolgd, en is gericht op het verstrekken van informatie over de verschillende gevolgen van kanker.

Als de aanmelding rond is, bellen we je om een intakegesprek in te plannen. Ook ontvang je digitaal of per post een intakevragenlijst. Deze gebruikt de behandelaar om het intakegesprek voor te bereiden. Wil je weten hoe lang het ongeveer duurt tot je intakegesprek, bekijk dan de actuele wachttijden.

Vanaf 2014 valt iedereen met lichte tot matige psychische problemen onder de generalistische basis GGZ. Een behandeling binnen de basis GGZ is kortdurend (maximaal 10 gesprekken, inclusief intake). Van tevoren wordt met je afgesproken hoe jouw behandeling eruit zal zien.  De behandeling kan plaatsvinden in de vorm van e-health (online behandeling) of een combinatie van gesprekken en e-health.

Er kan ook sprake zijn van problemen waarvoor langduriger hulp noodzakelijk is. Dan valt jouw behandeling onder de specialistische GGZ. Dit is zorg bij complexe psychische en psychosociale problemen. De behandeling vindt plaats in de vorm van een DBC. Die afkorting staat voor: Diagnose Behandeling Combinatie. Wanneer jij je aanmeldt bij het HDI, wordt er een DBC geopend voor één jaar. Als jouw behandeling langer dan een jaar duurt, wordt er een ‘vervolg-DBC’ geopend, telkens weer voor één jaar.

Het intakegesprek voer je met je regiebehandelaar. Hij of zij is je aanspreekpunt tot je start met je behandeling. In het intakegesprek word je gevraagd of je kunt instemmen met de voorgestelde regiebehandelaar.