u bent hier: Homepage Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen (FAQ’s)

Hier vind je de antwoorden op de meest gestelde vragen. Heb je vragen over het verloop van je aanmeldproces, over kosten en vergoeding, over de regels die gelden voor afmelden of het verloop van je behandeling? Grote kans dat je de antwoorden hier vindt.

Het driehoekige pand van het Helen Dowling Instituut in de bossen van Bilthoven steekt mooi af tegen de helderblauwe hemel.

Als je om wat voor reden dan ook niet naar onze locatie kunt komen, maar je kunt wel op het afgesproken tijdstip laat het dan ons vooral weten. Ons ons secretariaat zet dan je afspraak om in een online afspraak. Neem contact op via 030 252 40 20 of info@hdi.nl.

Zeg uw afspraak zo snel mogelijk en níet later dan twee werkdagen van tevoren af bij ons secretariaat. Hoe vroeger u afzegt, hoe groter de kans dat wij een andere cliënt kunnen inplannen. Als u uw afspraak niet of later dan twee werkdagen van tevoren afzegt, brengen wij hiervoor kosten in rekening.

Voor afspraken die niet of later dan twee werkdagen van tevoren worden afgezegd, brengen wij €75,- in rekening. Deze kosten zijn niet te declareren bij de zorgverzekeraar. Daarom vragen we je op tijd af te zeggen, zodat wij een andere cliënt kunnen inplannen. Bovendien bespaar je jezelf en ons kosten, want ook wij kunnen een gemist consult niet declareren bij de zorgverzekeraar en moeten wél de behandelaar betalen.

Expertisecentrum Helen Dowling Instituut biedt hoog-specialistische zorg, innoveert vanuit wetenschappelijk onderzoek en doet actief aan kennisdeling, daarmee voldoen wij aan de criteria die stichting TOPGGz stelt en mogen wij met trots dit bijzondere keurmerk dragen!

Wat houdt hoogspecialistische zorg in?

Het grootste deel van onze zorg is hoogspecialistisch. Deze behandeltrajecten zijn complex, duren langer en vragen om hoog-specialistische kennis. Een kleiner deel van onze zorg bestaat uit minder complexe kortdurende trajecten, hiervoor dragen wij het keurmerk BasisGGZ.

Wat betekent dit voor jou?

  • Ook als je niet bij ons in zorg bent, kun je bij ons terecht voor een second opinion over je diagnose of behandeling voor psychische klachten bij kanker.
  • Het kan zijn dat we je benaderen om mee te doen aan onderzoek.
  • Alle TOPGGz-afdelingen hebben een bovenregionale functie. Dit betekent dat iedereen uit Nederland welkom is.

Bekijk onze pagina op de website van stichting TOPGGz.

Lees meer over het keurmerk op de website van stichting TopGGZ.

Dat kan, wij behandelen ook naasten en nabestaanden. Ook hebben wij een speciale groep voor partners die handvatten willen bij het omgaan met hun verlies. Voor onze zorg heb je wel altijd een verwijzing nodig. Dus bespreek je interesse eerst met je arts. Ben je al bij ons in behandeling? Geef dan bij hem of haar aan dat je interesse hebt in deelname aan een groep.

Na je aanmelding kan het gebeuren dat er cliënten met spoed in behandeling komen, waardoor het langer duurt voor er therapeuten beschikbaar zijn. Het kan ook gebeuren dat de wachttijd juist korter wordt, als er meer behandelingen dan verwacht sneller worden afgesloten. Het is dus verstandig om de wachttijd op de website in de gaten te houden.

Bekijk hier de stappen die volgen op je aanmelding.

Ja, het Helen Dowling Instituut geeft geheel vrijblijvend een second opinion voor je diagnose of behandeladvies bij psychische klachten na kanker. Kijk hier voor meer informatie en om contact met ons op te nemen.

Het btw-nummer van het Helen Dowling Instituut is NL007188742B01.

Ons KvK-nummer is 41130271.

Het Helen Dowling Instituut is een zeer specialistisch instituut op het gebied van behandeling, diagnostiek en wetenschappelijk onderzoek voor cliënten die kampen met kanker en andere ernstige ziekten. We maken gebruik van transdiagnostische vragenlijsten om een goede gepersonaliseerde behandeling te kunnen bieden. De resultaten van onze behandelingen worden gemeten volgens ROM-onderzoek en zijn inzichtelijk voor cliënten.

De actuele wachttijden per locatie vind je hier.

Helen Dowling was een getalenteerde Amerikaanse violist met Russische roots die het grootste deel van haar leven in New York en Londen woonde en werkte. Toen zij in 1987 longkanker kreeg werd zij somber en trok zich terug; ze zag haar leven als betekenisloos. Dat veranderde toen de Nederlandse arts Marco de Vries op haar stoep stond. Helen bekeek zichzelf door de ogen van Marco en Marco merkte hoeveel je kan betekenen in één ontmoeting. Geïnspireerd door haar veerkracht besloot hij een instituut op te richten voor mensen met kanker en dit naar haar te vernoemen. Helen overleed drie weken voor de oprichting aan de gevolgen van longkanker. Zij werd 71 jaar.

Bekijk onafhankelijke beoordelingen van onze zorg op Zorgkaart Nederland.

Wij verrichten al jaren systematisch onderzoek naar de uitkomsten van ons werk. Dat doen onze onderzoekers, onafhankelijk van de therapeuten. Voorafgaand en aan het einde van de behandeling ontvangen cliënten een vragenlijst. Het responspercentage is 70%. Uit analyses van de ingevulde vragenlijsten blijkt dat er een significante afname is van angst, depressie en vermoeidheid. En daarmee samenhangend, significante toename van levenskwaliteit. Men heeft meer zelfvertrouwen en controle over het eigen leven, zelfs als het toekomstperspectief slecht is.

Jaarlijks behandelen wij rond 2.300 cliënten.

Het HDI werd in 1988 opgericht.

Ja, iedereen die via een Nederlandse zorgverzekeraar verzekerd is en een juiste verwijzing heeft kan hier gebruik van maken.

Online behandelen noemen we ook wel beeldbellen. Het bellen gaat via internet en je kunt elkaar zien. We gebruiken hiervoor een beveiligde webomgeving, die aan alle privacy-eisen voldoet.

Neem tijdens kantooruren eerst contact op met jouw regiebehandelaar voor advies. Buiten kantooruren en in het weekend kun je (zonder tussenkomst van jouw regiebehandelaar) terecht bij de dienstdoende huisartsenpost.

Zodra je inschrijving is verwerkt heb je toegang tot onze Welkomstmodule in het cliëntenportaal. Terwijl je deze doorloopt krijg je inzichten en acties die je helpen jouw klachten beter te begrijpen en je inzicht geven in je wensen en behoeften voor je behandeling bij ons. Tijdens het intakegesprek kun je daarnaast het advies krijgen om vast gebruik te maken van een bepaalde e-healthmodule of startgroep.

Na het intakegesprek is er een wachttijd tot de individuele behandeling bij een therapeut start. Gedurende deze tijd kun je gebruik maken van onze Welkomstmodule in het cliëntportaal. Daarin staat informatie over onze behandelingen en oefeningen. Wanneer de intaker dat heeft geadviseerd, kun je in deze periode ook gebruik maken van e-healthmodules of onze Startgroep. De startgroep kan online of locatie worden gevolgd, en is gericht op het verstrekken van informatie over de verschillende gevolgen van kanker.

Als de aanmelding rond is, bellen we je om een intakegesprek in te plannen. Ook ontvang je digitaal een intakevragenlijst. Deze gebruikt de behandelaar om het intakegesprek voor te bereiden. Wil je weten hoe lang het ongeveer duurt tot je intakegesprek, bekijk dan de actuele wachttijden.

Vanaf 2014 valt iedereen met lichte tot matige psychische problemen onder de generalistische basis GGZ. Een behandeling binnen de basis GGZ is kortdurend (maximaal 10 gesprekken, inclusief intake). Van tevoren wordt met je afgesproken hoe jouw behandeling eruit zal zien.  De behandeling kan plaatsvinden in de vorm van e-health (online behandeling) of een combinatie van gesprekken en e-health.

Er kan ook sprake zijn van problemen waarvoor langduriger hulp noodzakelijk is. Dan valt jouw behandeling onder de specialistische GGZ. Dit is zorg bij complexe psychische en psychosociale problemen. De behandeling vindt plaats in de vorm van een DBC. Die afkorting staat voor: Diagnose Behandeling Combinatie. Wanneer jij je aanmeldt bij het HDI, wordt er een DBC geopend voor één jaar. Als jouw behandeling langer dan een jaar duurt, wordt er een ‘vervolg-DBC’ geopend, telkens weer voor één jaar.

Het intakegesprek voer je met je regiebehandelaar. Hij of zij is je aanspreekpunt tot je start met je behandeling. In het intakegesprek word je gevraagd of je kunt instemmen met de voorgestelde regiebehandelaar.