Veelgestelde vragen (FAQ’s)
Hier vind je de antwoorden op de meest gestelde vragen. Heb je vragen over het verloop van je aanmeldproces, over kosten en vergoeding, over de regels die gelden voor afmelden of het verloop van je behandeling? Grote kans dat je de antwoorden hier vindt.
Faq categories
Als je om wat voor reden dan ook niet naar onze locatie kunt komen, maar je kunt wel op het afgesproken tijdstip laat het dan ons vooral weten. Ons ons secretariaat zet dan je afspraak om in een online afspraak. Neem contact op via 030 252 40 20 of info@hdi.nl.
Zeg uw afspraak zo snel mogelijk en níet later dan twee werkdagen van tevoren af bij ons secretariaat. Hoe vroeger u afzegt, hoe groter de kans dat wij een andere cliënt kunnen inplannen. Als u uw afspraak niet of later dan twee werkdagen van tevoren afzegt, brengen wij hiervoor kosten in rekening.
Voor afspraken die niet of later dan twee werkdagen van tevoren worden afgezegd, brengen wij €75,- in rekening. Deze kosten zijn niet te declareren bij de zorgverzekeraar. Daarom vragen we je op tijd af te zeggen, zodat wij een andere cliënt kunnen inplannen. Bovendien bespaar je jezelf en ons kosten, want ook wij kunnen een gemist consult niet declareren bij de zorgverzekeraar en moeten wél de behandelaar betalen.
Verwijzingen kunnen alleen worden gedaan door medisch specialisten of huisartsen, een straatdokter, regiebehandelaar of een bedrijfsarts. Verwijzingen van een verpleegkundig medisch specialist of basisarts worden afgewezen door de zorgverzekeraar en kunnen wij daarom niet verwerken.
Expertisecentrum Helen Dowling Instituut biedt hoog-specialistische zorg, innoveert vanuit wetenschappelijk onderzoek en doet actief aan kennisdeling, daarmee voldoen wij aan de criteria die stichting TOPGGz stelt en mogen wij met trots dit bijzondere keurmerk dragen!
Wat houdt hoogspecialistische zorg in?
Het grootste deel van onze zorg is hoogspecialistisch. Deze behandeltrajecten zijn complex, duren langer en vragen om hoog-specialistische kennis. Een kleiner deel van onze zorg bestaat uit minder complexe kortdurende trajecten, hiervoor dragen wij het keurmerk BasisGGZ.
Wat betekent dit voor jou?
- Ook als je niet bij ons in zorg bent, kun je bij ons terecht voor een second opinion over je diagnose of behandeling voor psychische klachten bij kanker.
- Het kan zijn dat we je benaderen om mee te doen aan onderzoek.
- Alle TOPGGz-afdelingen hebben een bovenregionale functie. Dit betekent dat iedereen uit Nederland welkom is.
Bekijk onze pagina op de website van stichting TOPGGz.
Lees meer over het keurmerk op de website van stichting TopGGZ.
Dat kan, wij behandelen ook naasten en nabestaanden. Ook hebben wij een speciale groep voor partners die handvatten willen bij het omgaan met hun verlies. Voor onze zorg heb je wel altijd een verwijzing nodig. Dus bespreek je interesse eerst met je arts. Ben je al bij ons in behandeling? Geef dan bij hem of haar aan dat je interesse hebt in deelname aan een groep.
Na je aanmelding kan het gebeuren dat er cliënten met spoed in behandeling komen, waardoor het langer duurt voor er therapeuten beschikbaar zijn. Het kan ook gebeuren dat de wachttijd juist korter wordt, als er meer behandelingen dan verwacht sneller worden afgesloten. Het is dus verstandig om de wachttijd op de website in de gaten te houden.
Bekijk hier de stappen die volgen op je aanmelding.
Ja, het Helen Dowling Instituut geeft geheel vrijblijvend een second opinion voor je diagnose of behandeladvies bij psychische klachten na kanker. Kijk hier voor meer informatie en om contact met ons op te nemen.
Het Helen Dowling Instituut is een zeer specialistisch instituut op het gebied van behandeling, diagnostiek en wetenschappelijk onderzoek voor cliënten die kampen met kanker en andere ernstige ziekten. We maken gebruik van transdiagnostische vragenlijsten om een goede gepersonaliseerde behandeling te kunnen bieden. De resultaten van onze behandelingen worden gemeten volgens ROM-onderzoek en zijn inzichtelijk voor cliënten.
Bekijk onafhankelijke beoordelingen van onze zorg op Zorgkaart Nederland.
Wij verrichten al jaren systematisch onderzoek naar de uitkomsten van ons werk. Dat doen onze onderzoekers, onafhankelijk van de therapeuten. Voorafgaand en aan het einde van de behandeling ontvangen cliënten een vragenlijst. Het responspercentage is 70%. Uit analyses van de ingevulde vragenlijsten blijkt dat er een significante afname is van angst, depressie en vermoeidheid. En daarmee samenhangend, significante toename van levenskwaliteit. Men heeft meer zelfvertrouwen en controle over het eigen leven, zelfs als het toekomstperspectief slecht is.
Jaarlijks behandelen wij rond 2.300 cliënten.
Online behandelen noemen we ook wel beeldbellen. Het bellen gaat via internet en je kunt elkaar zien. We gebruiken hiervoor een beveiligde webomgeving, die aan alle privacy-eisen voldoet.
Neem tijdens kantooruren eerst contact op met jouw regiebehandelaar voor advies. Buiten kantooruren en in het weekend kun je (zonder tussenkomst van jouw regiebehandelaar) terecht bij de dienstdoende huisartsenpost.
In principe kunnen ook deze cliënten bij ons terecht. Neem voor overleg contact met ons op.
Na overleg met de verwijzer én de behandelend medisch specialist komen wij ook bij mensen in het ziekenhuis.
Er werkt een psychiater bij het HDI die op aanvraag van een verwijzer of HDI-therapeut psychiatrisch onderzoek kan doen, indien nodig medicatie voorschrijft en beschikbaar is voor consultatie. Het HDI biedt nadrukkelijk géén crisisopvang. Schakel bij een acute crisissituatie de (dienstdoende) huisarts in.
Stap 1: Jouw patiënt heeft eerst een verwijzing nodig. Verwijzen kan via Zorgdomein, of met een verwijsbrief.
Stap 2: Wij nodigen jouw patiënt uit voor een intake en ontvangt hierna een intakevragenlijst.
Stap 3: Jouw patiënt heeft een intakegesprek met een van onze therapeuten.
Stap 4: Start van de behandeling.
Ja, het Helen Dowling Instituut biedt kosteloos de mogelijkheid voor psychologische consultatie. Wij hebben een wekelijks spreekuur op dinsdag van 11.30 tot 12.30 uur. Een mail sturen kan ook: consultatie@hdi.nl of vul hier het contactformulier in, dan nemen wij contact op.
Bekijk onze actuele wachttijden.
Vanaf 2014 valt iedereen met lichte tot matige psychische problemen onder de generalistische basis GGZ. Een behandeling binnen de basis GGZ is kortdurend (maximaal 10 gesprekken, inclusief intake). Van tevoren wordt met je afgesproken hoe jouw behandeling eruit zal zien. De behandeling kan plaatsvinden in de vorm van e-health (online behandeling) of een combinatie van gesprekken en e-health.
Er kan ook sprake zijn van problemen waarvoor langduriger hulp noodzakelijk is. Dan valt jouw behandeling onder de specialistische GGZ. Dit is zorg bij complexe psychische en psychosociale problemen. De behandeling vindt plaats in de vorm van een DBC. Die afkorting staat voor: Diagnose Behandeling Combinatie. Wanneer jij je aanmeldt bij het HDI, wordt er een DBC geopend voor één jaar. Als jouw behandeling langer dan een jaar duurt, wordt er een ‘vervolg-DBC’ geopend, telkens weer voor één jaar.
Het intakegesprek voer je met je regiebehandelaar. Hij of zij is je aanspreekpunt tot je start met je behandeling. In het intakegesprek word je gevraagd of je kunt instemmen met de voorgestelde regiebehandelaar.
Staat jouw vraag hier niet bij?
Mail naar info@hdi.nl en jouw vraag wordt zo snel mogelijk beantwoord.