u bent hier: Homepage Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen (FAQ’s)

Hier vind je de antwoorden op de meest gestelde vragen. Heb je vragen over het verloop van je aanmeldproces, over kosten en vergoeding, over de regels die gelden voor afmelden of het verloop van je behandeling? Grote kans dat je de antwoorden hier vindt.

Staat jouw vraag hier niet bij?

Staat jouw vraag hier niet bij? Stel je vraag dan vooral via info@hdi.nl. We helpen je graag.

Hoe beoordelen cliënten de zorg van het HDI?

Het gemiddelde cijfer dat cliënten geven voor onze zorg was in 2021 een 8,7. Uit onafhankelijke beoordelingen op Zorgkaart Nederland krijgt de zorg van het HDI in 2021 gemiddeld een 9,7.

Hoe kan je aantonen dat jullie werk succesvol is?

Wij verrichten al jaren systematisch onderzoek naar de uitkomsten van ons werk. Dat doen onze onderzoekers, onafhankelijk van de therapeuten. Voorafgaand en aan het einde van de behandeling ontvangen cliënten een vragenlijst. Het responspercentage is 70%. Uit analyses van de ingevulde vragenlijsten blijkt dat er een significante afname is van angst, depressie en vermoeidheid. En daarmee samenhangend, significante toename van levenskwaliteit. Men heeft meer zelfvertrouwen en controle over het eigen leven, zelfs als het toekomstperspectief slecht is.

Hoeveel mensen helpt het HDI?

Jaarlijks behandelen wij rond 2.300 cliënten.

Wordt behandelen via beeldbellen vergoed?

Ja, iedereen die via een Nederlandse zorgverzekeraar verzekerd is en een juiste verwijzing heeft kan hier gebruik van maken.

Wat houdt online behandelen in?

Online behandelen noemen we ook wel beeldbellen. Het bellen gaat via internet en je kunt elkaar zien. We gebruiken hiervoor een beveiligde webomgeving, die aan alle privacy-eisen voldoet.

Hoe gaat het Helen Dowling Instituut om met crisis en spoed?

Neem tijdens kantooruren eerst contact op met jouw regiebehandelaar voor advies. Buiten kantooruren en in het weekend kun je (zonder tussenkomst van jouw regiebehandelaar) terecht bij de dienstdoende huisartsenpost.

Wat is het verschil tussen generalistische basis GGZ en specialistische GGZ?

Vanaf 2014 valt iedereen met lichte tot matige psychische problemen onder de generalistische basis GGZ. Een behandeling binnen de basis GGZ is kortdurend (maximaal 10 gesprekken, inclusief intake). Van tevoren wordt met je afgesproken hoe jouw behandeling eruit zal zien.  De behandeling kan plaatsvinden in de vorm van e-health (online behandeling) of een combinatie van gesprekken en e-health.

Er kan ook sprake zijn van problemen waarvoor langduriger hulp noodzakelijk is. Dan valt jouw behandeling onder de specialistische GGZ. Dit is zorg bij complexe psychische en psychosociale problemen. De behandeling vindt plaats in de vorm van een DBC. Die afkorting staat voor: Diagnose Behandeling Combinatie. Wanneer jij je aanmeldt bij het HDI, wordt er een DBC geopend voor één jaar. Als jouw behandeling langer dan een jaar duurt, wordt er een ‘vervolg-DBC’ geopend, telkens weer voor één jaar.

Wie is mijn aanspreekpunt?

Het intakegesprek voer je met je regiebehandelaar. Hij of zij is je aanspreekpunt tot je start met je behandeling. In het intakegesprek word je gevraagd of je kunt instemmen met de voorgestelde regiebehandelaar.

Zo beoordelen cliënten onze zorg.

Bekijk hier de volledige resultaten uit ons tevredenheidsonderzoek. Onze zorg ook beoordelen? Dat kan op Zorgkaart Nederland.

Tevredenheid

Afname stemmingsklachten

Zou ons aanbevelen