Wij zijn de cliëntenraad
De cliëntenraad behartigt de belangen van iedereen die in behandeling is
(geweest) bij het Helen Dowling Instituut. Graag stellen we ons aan je voor en vertellen we wat we doen en wat je als cliënt aan ons hebt.

Wij zijn (ex-)cliënten
Alle leden van de cliëntenraad hebben ervaring met kanker, als patiënt of als naaste of nabestaande en we hebben daarbij allemaal zorg gehad van het Helen Dowling Instituut. Wij zijn daarom niet alleen ervaringsdeskundigen, maar ook enorm gemotiveerd om iets terug te doen als dank voor de goede zorg die wij hebben gehad en wij willen ervoor zorgen dat deze belangrijke psycho-oncologische zorg blijft bestaan.
Wij zetten ons in voor blijvende goede zorg
Wij geven vanuit het cliëntenperspectief gevraagd en ongevraagd advies. Wij hebben daartoe vier keer per jaar overleg met de directie en één keer per jaar met de raad van toezicht. Wij bespreken dan alles wat de cliënten aangaat, zoals de kwaliteit van de zorg, wachtlijsten, nieuwe zorgvormen of verbouwingen.
Ook hebben we regelmatig contact met verschillende afdelingen om bijvoorbeeld mee te denken over een benefietgala, deel te nemen aan de externe audit van het Helen Dowling Instituut of nieuwe online behandelingen te testen.


Wij luisteren naar jou
In de cliëntenraad brengen wij allemaal onze eigen ervaringen als cliënt mee, maar we willen ook graag weten wat er bij jou als cliënt speelt en wat jij belangrijk vindt. Als jij ideeën hebt over de zorg die je graag met ons wil delen of als je iets anders aan ons kwijt wil over het Helen Dowling Instituut, laat het ons weten.
Waarom een cliëntenraad?
Alle (grotere) zorginstellingen in Nederland moeten een cliëntenraad hebben. Meer informatie hierover vind je in de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen 2018. Ook is er een koepelorganisatie voor cliëntenraden, het Landelijk Steunpunt Medezeggenschap, waar je meer informatie kunt vinden.